czwartek, 8 sierpnia 2013

Poradnik Dwarf Fortress: część VIII, czyli farmy i podziemne grzyby.

Dzisiaj zajmiemy się dostarczeniem podstawowego pokarmu krasnoludom, czyli grzybów o wdzięcznej nazwie plump helmets. Nauczymy się tworzyć farmy, a także wyznaczać co ma być uprawiane w danej porze roku. Opiszę tylko rolnictwo podziemne, na dodatek pole tworzone na nadającej się do tego bez przygotowania powierzchni, ponieważ jest to najłatwiejsze rozwiązanie dla początkującego gracza (bez problemów z nawadnianiem, czytaj: zalaniem fortecy).

Rolnictwo w Dwarf Fortress dzieli się na dwa rodzaje, naziemne i podziemne. Na powierzchni możemy hodować dużo roślin, które wymagają światła (różnego rodzaju korzenie, truskawki itp.), pod ziemią natomiast sześć gatunków, wśród których najpopularniejszym są wspomniane wcześneij plump helmetsy. Poniżej krótki opis wszystkich 6 gatunków:

Plump helmet - najpopularniejsze, mogą być jedzone na surowo, gotowane i warzone. Uwaga, gotowanie powoduje zniszczenie plump helmet spawn, czyli nasion, przez co dalsza uprawa będzie niemożliwa. Rosną przez cały rok.

Pig tail - roślinka z której nie dość że możemy wykonać nici i materiał, to na dodatek można ja także zamienić w napój. Oprócz tego niejadalna i nie da się jej gotować. Przydatna (nie wiem ile razy krasnoludy leżały miesiącami w szpitalu, bo zapomniałem zabrać jakiejkolwiek nici do zszywania ran), rośnie latem i jesienią.

Sweet pod - z tej roślinki możemy zrobić cukier, słodki syrop bądź krasnoludzki rum, czyli mamy do czynienia z czymś podobnym do trzciny cukrowej. Rośnie wiosną i latem.

Quarry bush -z tej rośliny wykorzystuje się liście, które po zebraniu do torby stają się składnikiem posiłków. Oprócz tego, jej nasiona, czyli rock nuts można zmielić w pastę, a także za pomocą prasy wycisnąć z niej olej. Wiosna, lato i jesień.

Dimple cup - po zmieleniu możemy z niej wytworzyć niebieski barwnik do farbowania tkanin. Rośnie cały rok.

Cave wheat - roślinka, która nadaje się do zmielenia w celu wytworzenia mąki albo uwarzenia w piwko. Rośnie latem i jesienią.


Tyle teorii na temat samych roślinek. Teraz zajmiemy się tworzeniem pól. Ja oczywiście pokażę to na przykładzie wcześniej wykopanego pomieszczenia.

Aby nie być zdanym na podlewanie musimy znaleźć miejsce, gdzie mamy jakiś rodzaj gleby, czyli sand/soil/clay.Sprawdzamy to za pomocą klawisza k. Stworzenie pola wymaga zbudowania farm plot. Wciskamy kolejno b a następnie p. Wielkość farmy zmieniamy wciskając umkh. Na początek polecam 4 na 4 kratki, wystarczy spokojnie, szczególnie że najpewniej posiadamy tylko jednego farmera (umiejętność farming fields w Dwarf Therapist).



Klikamy enter i czekamy aż krasnal przyjdzie i ukończy konstrukcję. Kiedy będzie skończona, pauzujemy grę i wciskamy q, a następnie najeżdżamy na farmę. Pojawia nam się następujące menu.



Wciskając abcd wybieramy porę roku, a następnie za pomocą + i -wybieramy z górnej listy interesujące nas rośliny, zatwierdzając enterem, tak by naswa podświetliła się na biało. Nawożenie pod klawiszem f nas nie interesuje, kiedy już na wszystkie pory roku wybierzemy plump helmetsy, wciskamy esc. W tym momencie nasz farmer powinien pobiec po nasiona i po chwili zacznie sadzić na polu. Oczywiście, może się zdarzyć że będzie miał ważniejsze rzeczy na głowie, takie jak jedzenie czy spanie.

Po pewnym czasie zauważymy że na polu pojawiają się pierwsze grzyby, przy tym tilesecie fioletowe.



Im bardziej doświadczony będzie nasz farmer, tym szybciej będzie sadził, ale i więcej grzybów wyrośnie z jednego pola. Tak więc: stawiajcie farm ploty, bo już niedługo nauczymy się gotować!


3 komentarze:

  1. Wiesz dlaczego moi farmerzy nie sadzą plump helmetów choć mam nasionka?

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo fajny wpis. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Faktycznie bardzo ciekawie napisane. Czekam na więcej.

    OdpowiedzUsuń