niedziela, 1 września 2013

Poradnik Dwarf Fortress: część XI, czyli strefy czyli pastwiska, miejsca spotkań i śmietniki CZYLI activity zones!

Pisanie poradnika jest trudne, ponieważ zaczynając grać w Dwarf Fortress należy bardzo szybko nauczyć się kilkunastu rzeczy, najlepiej jednocześnie. Z tego samego powodu staram się podawać w poradniku kolejne zagadnienia w miarę sensownej kolejności. Są jednak takie tematy, które trzeba poruszyć, mimo że w początkowej fazie gry nie będziemy korzystać z nich wszystkich. Jedną z takich spraw są activity zones, czyli strefy aktywności najróżniejszych.

Tworzymy je na powierzchniach płaskich za pomocą klawisza i. Pojawia się nam kursor znacznik, którym zaznaczamy interesujący nas obszar (podobnie jak w stockpile'ach). Oba rogi zaznaczenia to kliknięcie enterem. Aby nadać jakąś funkcje wybranej strefie wciskamy odpowiadającą jej literę. UWAGA: aby zmienić strefy wciskamy klawisz i - najeżdżamy następnie na strefę (nie używamy q!). Pojawi nam się następujące menu:



Po kolei mamy do czynienia z:
  • water source (w) - miejsce z którego krasnoludy będą czerpać wodę do picia, dla rannych do przemywania ran oraz w przypadku gdy będą musiały kogoś napoić (chory w łóżku). Z tego miejsca również skorzystają krasnale którym każemy wiadrami napełnić jakąś przestrzeń wodą. Strefa musi być oznaczona na przestrzeni przylegającej do wody (rzeki, jeziorka etc.)
  • fishing  (f) - miejsce w którym rybacy będą łowić ryby, przydatne kiedy obawiamy się że wybierają się na zbyt dalekie i niebezpieczne wycieczki.
  • garbage dump (g) - śmietniki, bardzo przydatne. Aby wyrzucić coś na śmietnik wciskamy k,   najeżdżamy znacznikiem na wybrany przedmiot i klikamy d. Krasnal powinien przyjść i zanieść rzeczy do tejże strefy. Żeby było śmiesznie, błąd gry umożliwia stworzenie śmietnika o wymiarach 1 x 1 kratka, który pomieści nieskończoną ilość przedmiotów...
  • pen/pasture (n) - pastwisko i wybieg dla kur. Zwierzęta w Dwarf Fortress muszą jeść (pastwisko i trawka) albo i nie (np. drób wszelaki, który po znalezieniu się na wybiegu dla drobiu znajdzie sobie robaczki i inne tzw. pośmieciuszki). O pastwiskach będzie więcej w kolejnym odcinku. Nie może być za małe, bo zwierzęta będą walczyły ze sobą albo zjedzą całą trawę, a ta nie zdąży odrosnąć i zdechną!
  • pit/pond (p) - musi znajdować się nad dziurą bądź rampą oraz kwadratem do niej przyległym. Do pit wrzucamy wrogów i zwierzęta, do pond wrzuca się wiadra z wodą. Aby wybrać jedną z tych opcji wciskamy P, a następnie f. Pond używamy do nawadniania pól, pit do radzenia sobie z niechcianymi przybyszami (ale ostrożnie, bo mogą się oni krasnoludowi wyrwać i narobić szkód). Na początek opcje te nie są wybitnie potrzebne.
  • sand (s) i clay (c)  -  miejsca z których pozyskiwany będzie piasek (do wyrobu szkła) oraz glina (ceramika). 
  • meeting area (m) - miejsce spotkań naszych krasnoludów. Pierwsze znajduje sie przy wozie, zatem dopóki nie ustawimy nowego, to nasi podopieczni bez zajęcia będą gromadzić się na zewnątrz. Meeting area powinna być oznaczona wewnątrz fortu, najlepiej w bezpiecznym, suchym i ciepłym miejscu. Troszkę niżej przykład.
  • hospital (h) - szpitalik, wyjątkowo przydatny w dalszym życiu fortecy, o czym napiszę kiedy indziej. Wymaga krasnoludów z odpowiednimi umiejętnościami, a także masę wyposażenia.
  • animal training (t) - miejsce w którym poskramiacz dzikich zwierząt zajmie się ich treningiem, dzięki czemu będą mogły zostać wcielone do armii czy pomagać myśliwym.

Jak widać, na początku gry wystarczy nam wiedza o śmietniku, pastwisku oraz miejscu spotkań. Na poniższych screenach widać jak ustanawia się miejsce spotkań w pomieszczeniu które wcześniej specjalnie do tego celu wykopałem. Jak wspomniałem krasnoludy trzeba chronić przed deszczem i śniegiem, ponieważ przyczynia się do to smutnych myśli i złego humoru.




 W następnej części zajmiemy się kolejną strefą ważną dla początkujących  - pastwiskami.

2 komentarze:

  1. kiedy będzie więcej poradników ?
    bardzo mi w tym wszystkim pomogłeś thx,:-)
    ps gra jest MEGA

    OdpowiedzUsuń
  2. Już niedługo, bo znowu miałem sporą przerwę od grania! :)

    OdpowiedzUsuń