poniedziałek, 2 września 2013

Poradnik Dwarf Fortress: część XIII, czyli warsztat rzemieślnika (craftdwarf's workshop)

Kolejna część dotyczyć będzie jednego z warsztatów, który jest wyjątkowo przydatny przez całą grę. Warsztat rzemieślnika czyli craftdwarf's workshop pozwala na tworzenie dużej gamy przedmiotów, zarówno użytecznych w fortecy, jak i przeznaczonych jedynie na handel.

Budujemy go za pomocą kombinacji b - w - r. Polecam pomieszczenie z tylko jednym wejściem. Powód dla takiego wyboru jest prosty, chyba najczęściej to właśnie warsztat rzemieślnika zajmują krasnoludy, które mają  "humor" na zrobienie artefaktu (co, jeżeli nie mamy wszystkich potrzebnych krasnalowi materiałów, skutkuje po pewnym czasie atakiem furii), więc możemy je tam bez większego problemu zamurować wstawiający jeden kawałek ściany (b - C - w) i zapomnieć o problemie... co widać na poniższym screenie...

Ale po co nam jest potrzebny ten rzemieślnik? Otóż, wykonuje on mnóstwo przedmiotów z najróżniejszych materiałów.

 
Crafts to ogólnie wykonywane losowo przedmioty które zwiększają wartość naszej fortecy, nadają się do handlu z karawanami, nie są jednak używane przez krasnoludy. Zaliczają się do nich korony, kolczyki, figurki czy berła.

Z czego jednak i co wykona nasz rzemieślnik?

W kolejności menu, z:
  • kamienia (odpowiedzialna umiejętność stonecrafting
    • crafts (wyjaśnione wyżej)
    • mugs czyli kubki i garnuszki (handel)
    • instrument czyli trąbki i bębny (handel)
    • short sword czyli miecze (potrzebny obsydian i drewno, nadają się dla żołnierzy)
    • nest box czyli skrzynki lęgowe (dokładnie o nich w poradniku o hodowli zwierząt)
    • jug czyli słoiki (na miód i inne substancje)
    • pot czyli garnki/kotły (działają jak beczki)
    • hive czyli ule (ważne w pszczelarstwie)
    • toy czyli zabawki (handel)
  • drewna (odpowiedzialna umiejętność woodcrafting)
    • crafts
    • bolts czyli bełty (dla kuszników i myśliwych)
    • nest box czyli skrzynki lęgowe
    • jug czyli słoiki (na miód i inne substancje)
    • pot czyli garnki/kotły (działają jak beczki)
    • hive czyli ule (ważne w pszczelarstwie)
  •  kości (odpowiedzialna umiejętność bone carving)
    •  bolts czyli bełty (dla kuszników i myśliwych)
    •  dekorowanie kośćmi (rzemieślnik wybiera przedmiot i go upiększa, zwiększając wartość)
    • crafts
    • leggings czyli spodniozbroja... (dla żołnierzy)
    • greaves czyli nagolenniki (dla żołnierzy)
    • gauntlet czyli rękawica (dla żołnierzy)
    • helm czyli hełm  (dla żołnierzy)
  • muszle  (odpowiedzialna umiejętność bone carving)
    • dekorowanie muszlami
    • crafts
    • leggings czyli spodniozbroja... (dla żołnierzy)
    • gauntlet czyli rękawica (dla żołnierzy)
    • helm czyli hełm  (dla żołnierzy)
  •  dekorowanie kością słoniową/zębami
  • dekorowanie rogami
  • dekorowanie perłami
  • tworzenie totemu (potrzebna czaszka, handel)
  • tworzenie craftów z
    • materiału
    • jedwabiu
    • przędzy
    • kości słoniowej/zębów
    • rogu
    • pereł
    • skóry
  •  tworzenie nici z adamantytu (najdroższa i najbardziej pożądana substancja, ale serio, nie wiem JESZCZE do czego i po co ta opcja jest...)
Jak widać, różne przedmioty wykonywane są przez rzemieślników posiadających inne umiejętności, dlatego można mieć kilku wykwalifikowanych krasnali, każdy z własnym warsztatem zajmującym się wybranym materiałem, dzięki czemu wszystkie dobra będą najwyższej jakości. Przez to zwiększymy możliwości handlowe naszej fortecy, co niedługo będzie bardzo ważne. Każdy przedmiot możemy obejrzeć (k - enter - v), a przy co lepiej wykonanych przeczytać krótki opis tego, co przedstawia:


Zbroje z kości czy muszli to dobra podstawa w czasie gdy nie zaczęliśmy jeszcze produkować metalu. Bełty szybko się kończą, a myśliwy to dobry dostawca mięsa. Handel będzie nam bardzo potrzebny, szczególnie gdy jesteśmy zapominalscy... Dlatego też postanowiłem opisać warsztat rzemieślnika, który może szybko zaradzić nam na te problemy.

8 komentarzy:

  1. Genialny poradnik :D czekam na więcej

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki :) będzie więcej już niedługo, chociaż teraz zagłębiam się w tryb adventure

      Usuń
  2. Super Blog! Wielkie dzięki za jego stworzenie, w końcu rozumiem o co w tym wszystkim chodzi ^^ Tak jak większość początkujących odkładałem tą grę na potem, dopóki niedawno sobie o niej przypomniałem. Potem znalazłem jeszcze twojego bloga i od przed-wczoraj gram w nią jak opętamy. :D
    Gdy czegoś nie wiem, to posiłkuję się Wiki, ale wciąż nie mogę zrozumieć jak handlować z merchantem :/
    Masz zamiar to w najbliższym czasie wyjaśnić?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki ;) wiki jest największą pomocą zawsze.

      A co do handlu, to jest to dość duży temat i nie mogę zebrać się żeby napisać, ale obiecuję że będzie to pewnie kolejny temat poruszony... ;)

      Usuń
  3. Świetna sprawa, ładne kompendium wiedzy się tworzy. Dzięki za wszystkie artykuły i liczę na więcej :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki bardzo. Dzisiaj doszedł kolejny poradnik, tym razem dotyczący pułapek...

      Usuń
  4. Apropos ześwirowanych dwarfów z "humorem", to nie koniecznie ich trzeba zamurować. Wystarczy zrobić drzwi i je zamknąć - z tego co pamiętam. Prostsze rozwiązanie. Miałem tak parę razy. Dalej standardowo - odczekać aż padnie z głodu. Tak na marginesie, to raz miałem akcję, że zapomniałem zamknąć szaleńca i mi zaczął rozrabiać w hali spotkań i konsumpcji. Reszta ferajny nie była dłużna. Rozszarpali go na kawałki. Szczątki walały się wszędzie. Nawet zęby mu wyrwali.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I za to uwielbiam Dwarf Fortress. A co do niegrzecznych dwarfów zajmujących warsztaty, ostatnio zacząłem budować w fortecach kanalizację, więc często zostają "przypadkowo" zalane w pomieszczeniach...

      Usuń