poniedziałek, 2 września 2013

Poradnik Dwarf Fortress: część XII, czyli hodowla zwierząt.

Dostarczanie różnorodnego jedzenia jest jedną z rzeczy, które dobry zarządca fortecy musi umieć perfekcyjnie. Krasnoludy lubią dobrze zjeść, szczególnie jeżeli mają możliwość spróbowania dobrze wysmażonego mięska. Skądś to mięso wziąć jednak trzeba. Dzisiaj zajmiemy się więc zwierzętami, a dokładniej ich hodowlą (można je jeszcze upolować albo kupić, ale o tym innym razem, podobnie jak o tym jak zwierzęta zabić i zrobić z nich kotlety).

Zwierzęta "udomowione" w Dwarf Fortress dzielą się na dwa rodzaje: te które potrzebują pastwisk, ponieważ pasą się na trawie oraz te, które tego nie robią, przez co mogą być trzymane w podziemnych korytarzach. Listę zwierząt które należy wypasać, znajdziecie tutaj (nie widzę sensu żeby ją tutaj przepisywać, ale dla nieklikających: osioł, koń, krowa, żyrafa, muł, alpaka, królik). Te, które nie potrzebują trawy to np. świnie, kury, indyki itp. Ciekawostką jest fakt, że słoń jest jest w stanie zjeść tyle żeby przeżyć, a pandy, podobnie jak w rzeczywistości, jedzą jedynie pędy bambusa

Zwierzęta pasące się (grazing) trzymamy na pastwiskach (pasture), natomiast inne na pen (zagrody, wybiegi, jak wolicie).

Zwierzęta które nie będą przydzielone do odpowiedniej strefy będą albo łaziły za swoimi właścicielami, albo siedziały spokojnie w meeting zone/meeting hall, często spokojniutko aż do śmierci z głodu (w przypadku koni, kóz itp).

Aby przypisać zwierzę do pastwiska tworzymy pastwisko za pomocą klawisza i, następnie n, a później N. Pojawi nam się takie menu. Za pomocą + i - wybieramy z listy interesujące nas zwierzaki, a następnie klikamy enter na każdym z nich. Po prawo powinien pojawić się nam zielony znacznik informujący, że zostały przypisane. 


Po chwili wolne od innych zajęć krasnoludy przyprowadzą dwa jaki na pastwisko. Tak samo robimy ze zwierzętami, które nie muszą się paść, a łażą wszędzie i nam przeszkadzają itp.



Rozmnażanie zwierząt w Dwarf Fortress jest o tyle proste, że jeżeli posiadamy dorosłego samca i samicę danego gatunku, to nawet jeżeli nie znajdują się na tym samym pastwisku, samica zajdzie w ciążę. Można więc powiedzieć że dochodzi do zapylenia przez wiatr... Samica po ciąży, która trwa w zależności od gatunku różny okres, urodzi małe zwierzątko (któremu zajmie troszkę dorośnięcie), o czym zostaniemy poinformowani.

Trochę inaczej rzecz ma się w przypadku drobiu i innych znoszących jaja zwierząt. One, oprócz samicy i samca potrzebują również do rozmnażania się nest boxy, czyli skrzynki lęgowe (stworzone przez człowieka domki dla jajek z zawartością i rodziców wysiadujących). Można je stworzyć z różnych materiałów, łącznie ze szkłem, ale na początek polecam nest boxy z kamienia (jest go zawsze za dużo i nie wymaga wcześniejszej obróbki). Wykona je dla nas warsztat craftdwarfa (craftdwarfs workshop, o którym niedługo napiszę więcej, bo to jeden z ważniejszych moim zdaniem warsztatów). Jeden z krasnali musi mieć włączoną umiejętność stonecrafting. Wybieramy warsztat, a następnie wciskamy g, a następnie za pomocą + i -  wybieramy make rock nest box. Następnie budujemy go za pomocą b - N - enter w obrębie zagrody dla kur czy innych krokodyli. Samica zajmie (claim) nest boxa, złoży jaja, a jeżeli zabronimy krasnoludom jedzenia jaj, to po pewnym czasie wyklują się młode. Oczywiście, jeżeli potrzebujemy szybko jedzenia, a nie małych kaczuszek, to od razu robimy stockpile na jajka i pyszne omlety.  


Na obrazku powyżej w lewym rogu największego pomieszczenia w którym siedzą pawie i indyki widać krasnoluda który właśnie stawia nowy nest box.


Porada: samica bez samca złoży i tak jaja, ale nie będą one zalężone. Można więc embarkować jedynie z samicami, przez co nie będziemy mieli w pewnym momencie 200 indyków, które obciążają strasznie procesor, spowalniając grę (nie wińcie indorów, bo wszystkie zwierzęta to robią, dawniej przodowały w tym koty - catsplosion).
Porada2: można hodować zwierzątka pasące się pod ziemią. Wystarczy usunąć sufit nad interesującym nas miejscem tak, aby zaświeciło na nie słoneczko. A następnie znowu zbudować podłogę. Pola będą wciąż posiadały znaczniki pól na które świeci słońce i trawa będzie na nich rosła. Taki mały błąd gry. Z drugiej strony jeżeli dokopiemy się do jaskiń,  forteca zacznie zarastać podziemnym mchem, który również nadaje się do jedzenia przez zwierzęta.

 Jeżeli macie jakieś pytania bądź rady dla mnie na przyszłość, piszcie w komentarzach.

1 komentarz: