sobota, 2 listopada 2013

Poradnik Dwarf Fortress: część XV, czyli podstawy obrony fortecy - most zwodzony i fosa.

Mamy już mechanika i kilka pułapek, teraz zajmiemy się czymś bardziej skomplikowanym, ale o wiele bardziej widowiskowym. Będziemy budować most, który może być jednocześnie katapultą oraz bramą. A także słynną krasnoludzką atomową zgniataczką (dwarven atom smasher), która pozwala usunąć z fortecy każdą ilość niepotrzebnych przedmiotów i śmieci. Do tego dodamy fosę, dzięki czemu nikt naszego mostu nie będzie mógł ominąć.

Fosę stworzymy poprzez wykopanie rowu przed wejściem do naszej fortecy. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie żeby fosa była szersza niż przedstawiona na obrazku, bądź węższa/dłuższa. Dowolność całkowita. Należy jednak pamiętać o jednej rzeczy: aby fosa była skuteczna musi być pozbawiona ramp (slopes), w przeciwnym razie będzie żadną przeszkodą dla naszych wrogów. Problem jest tylko taki, że jeżeli krasnolud wejdzie podczas kopania do fosy, a następnie usunie sobie rampy, to nie będzie mógł z niej wyjść. Są dwa sposoby na uniknięcie tego, łatwy - czyli zrobienie tunelu poziom niżej, usunięcie ramp, a potem zamurowanie wejścia do tunelu, trudny - buduje się wyżej podłogę wystającą nad rampę, a następnie się ją zawala i powinna ona zniszczyć rampę. Fosę możemy zostawić pustą, ale możemy ją także wypełnić wodą bądź lawą.

Jeżeli chodzi o mosty, to w Dwarf Fortress są one dość ciekawymi konstrukcjami. Mogą mięć nawet 10 na 10 pól, a do tego mogą się podnosić albo chować. Most który się chowa (retracts) spowoduje upadek wszystkiego co na nim się znajduje w dół (czyli do naszej fosy), poza tym, cały "znika". Most podnoszony (raises) jest o tyle ciekawy, że można wybrać w którą stronę będzie się unosił - czyli tworzył ścianę wysokości jednej kratki, która jest na dodatek wodoszczelna. Zabawa polega na tym, że most podnoszący się działa jak katapulta i wystrzeli w powietrze wszystko i wszystkich co się na nim znajduje (dobry sposób na pozbycie się niechcianych goblinów). Z drugiej strony, jeżeli pod mostem nie ma fosy/przepaści, to opuszczający się most zniszczy KAŻDY przedmiot, a także zwierzę czy przeciwnika. Konstrukcję wykorzystującą tę zasadę nazwano Dwarven Atom Smasher. Doskonała do obrony oraz sprzątania. Używając odpowiednio mostu można również stworzyć katapultę, która będzie strzelała we wrogów. Każdy most musi być przyczepiony do gruntu chociaż jednym brzegiem. Stworzenia które są zbyt wielkie i ciężkie uniemożliwiają pracę mostu. Tutaj lista zwierząt

Tyle teorii, teraz zajmiemy się praktyką i obrazkami...

 Najpierw wykopujemy sobie w miejscu które nam odpowiada kanał (d - h).


Następnie usuwamy niepotrzebne rampy (d - z), zostawiając jedną parę, dzięki czemu krasnoludy będą mogły wchodzić i wychodzić do fosy.


Teraz wykopujemy tunel tak, żeby połączył się ze schodami.


Możemy teraz usunąć ostatnie dwie rampy, a następnie zbudować ścianę, która zablokuje wyjście z fosy (b - C - w). Uwaga: nie zamurować krasnoluda w fosie, trzeba też sprawdzić czy krasnoludy będą miały z czego budować most (albo po prostu poczekać z tym na sam koniec, kiedy most będzie już wisiał). Tak to powinno wyglądać:


Teraz zajmiemy się mostem. Aby zbudować most użyjemy kombinacji b - g. Za pomocą klawiszy umkh zwiększamy szerokość i długość mostu. Nam będzie potrzebny taki, przez który przejedzie karawana, czyli musimy wybrać 3 pola szerokości. Za pomocą wadx zmieniamy kierunek w którym podniesie się most (czyli wybierając w most podniesie się opierając górną krawędzią o ziemię, czyli stworzy nam bramę zamykającą korytarz). Jeżeli chcemy most, który będzie się chował, wciskamy s.


Następnie wybieramy materiał z jakiego chcemy żeby wykonany był most.


Czekamy chwilę i most powstaje w miejscu które wybraliśmy. Ja przy okazji zbudowałem korytarz obok, w którym postawiłem dźwignię (b - T - l) za pomocą której most będzie podnoszony. Za pomocą q wybieramy dźwignię, następnie a, potem łączenie dźwigni z mostem (b), wybieramy nasz most i zatwierdzamy. Wybieramy mechanizmy potrzebne do połączenia i czekamy na krasnoludy. Cały proces przedstawiają poniższe obrazki.







Teraz możemy wydać polecenie podniesienia mostu (po wyborze dźwigni za pomocą q, a - P) i po chwili nasz most się podniesie.



I ten sam widok w stonesense.



Jeżeli chcemy, możemy zalać fosę wodą. Produkujemy drewniane wiadra, a następnie tworzymy kilka jednokratkowych (będzie szybciej, bo każdą strefę, obojętnie czy 1 na 1 czy 8 na 8 będzie obsługiwał TYLKO jeden krasnal przy użyciu jednego wiadra) stref przy brzegu (i - enter - enter - p - P - f). Taka kombinacja spowoduje że stworzymy strefę, potem zmienimy jej rodzaj na dół/zbiornik, następnie zmienimy na zbiornik, czyli damy naszym podopiecznym rozkaz napełniania jej wodą.



To koniec poradnika. Następnym razem zaczniemy zajmować się handlem, a jest to dłuuugi temat i rozległy. Miłego kopania...

2 komentarze:

  1. Ja poszedłem dalej. Otoczyłem teren murem ze zdalnie podnoszonym mostem, potem jeszcze większy teren z kilkoma sterowanymi mostami. W pewnym momencie miałem siege, wystarczyło sie pozamykać w porę, zagonić krasnoludy do wewnętrznego obszaru i sobie egzystować dalej, do czasu organizacji oddziału. Nie doszedłem jeszcze do wytłuczenia siega, ale to nadejdzie :).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozwiązanie dobre na łażących przeciwników, problem pojawia się tylko przy latających...

      Usuń