niedziela, 3 listopada 2013

Poradnik Dwarf Fortress: część XVII, czyli handel z karawanami.

Prawdziwe handlowanie czas zacząć. Mamy już wszystko potrzebne (robić u craftdwarfa przedmioty mam nadzieję że pamiętaliście), mamy wszystkich w pogotowiu, czekamy tylko na karawanę.

Nadjeżdża, dostajemy o tym komunikat i widzimy jak powoli wtacza się do naszej fortecy. Pozostanie tam miesiąc, wydaje się, że to długi czas, niestety w praktyce jest inaczej. W tym czasie muszą rozpakować dobra, my musimy zanieść przedmioty do trade depotu, a broker musi znaleźć troszkę czasu na handel.

 
W momencie w którym karawana zacznie się rozpakowywać, będziemy mieli dodatkowe opcje w trade depot.

 
Pod g mamy możliwość przenoszenia dóbr do i z trade depotu. Za pomocą strzałek wybieramy przedmioty które chcemy sprzedać, enter zatwierdza. Po naciśnięciu v zobaczymy ile wart jest dany przedmiot (o ile broker ma umiejętność appraiser). Napis "trading" po prawej oznacza że przedmiot jest już w trade depocie, "pending" oznacza że został wybrany i czeka na transport z magazynu.




 Kolory też są ważne:
  • brązowy - przedmioty które zostały wytworzone w fortecy, można sprzedać/dać jako prezent
  • szary - przemioty które nie powstały w fortecy, nie można ich ofiarować jako prezentu
  • fioletowy - przedmioty których eksport jest zakazany przez burmistrza, sprzedaż takowego kończy się konsekwencjami prawnymi (jeżeli mamy odpowiednie władze...)
  • zielony- przedmioty które ofiarowaliśmy karawanie, nie można ich odkupić
  • czerwony - przedmioty które zajęliśmy innej karawanie (czytaj: ukradliśmy), można je sprzedać po udekorowaniu bądź przerobieniu w inną rzecz
Druga opcja dostępna, czyli t, to właściwy handel. Musimy z nim poczekać jednak do momentu w którym karawana się rozpakuje, w przeciwnym razie otrzymamy wiadomość od kupca, że bardzo im przykro, ale nie są gotowi. W końcu jednak się rozpakują i zobaczymy takie okno:


Na samej górze mamy pozdrowienie od handlarza. Poniżej jest wiadomość dotycząca humoru naszego partnera, oczywiście jeżeli nasz broker posiada umiejętność judge of intent. Lewa strona to towary karawany, prawa to nasze. Poruszamy się kursorami, enter to nasz wybór. Wciśnięcie s (seize marked) spowoduje że siłą odbierzemy towary wybrane przez nas (co skończy się odejściem karawany, a w przyszłości być może wojną), t oznacza handel. WAŻNE: o oznacza podarunek, który poprawi humor naszemu partnerowi w interesach, a nie ofertę handlową (czyli po prostu stracimy wybrane przedmioty).

Zanim jednak rozpoczniemy handel, opłaca się złożyć podarunek ponieważ mamy dzięki temu większa szansę na udane zakupy. Podczas zakupów należy zawsze powodować, żeby transakcja była opłacalna dla karawany, a niekoniecznie dla nas. Figurek z kamienia będziemy mieli niedługo pełne magazyny, a karawana pojawia się rzadko, należy więc o nią dbać. Po kilku transakcjach z dużą korzyścią dla ludzkiego sprzedawcy zmienił mu się poziom nastawienia:


Kiedy już zakupimy to, co jest nam potrzebne, przestajemy zwracać uwagę na karawanę, która powinna spakować swoje rzeczy i powrócić do swojej cywilizacji. Otrzymamy takie powiadomienie:


To tyle w temacie handlu, mam nadzieję że wytłumaczyłem to dosyć jasno.

15 komentarzy:

  1. Witam. Zacząłem grać w dwarf fortress i mam pewien problem w wytapianiu sztabek. Niby wybudowałem smeltera ale co dalej. Napis smelter mam czerwony to ma jakieś znaczenie ?

    OdpowiedzUsuń
  2. Hej. Napis smelter jest po prostu czerwony. Żeby wytapiać sztabki musisz mieć rudę danego metalu (wszelkie ore) oraz paliwo czyli albo węgiel drzewny (charcoal, produkowany z drewna w wood furnace) albo koks (coke, produkowany w smelterze z bituminous coal albo lignite). Potem wybierasz po prostu smelter, klawisz a i następnie z listy interesujący Cię metal (czerwone to te, których rud nie posiadasz). Do wyrobu żelaza nadaje się np. limonite ore, megnetite i hematite.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki, a będziesz w dalszej części poradnika omawiał kwestie szlachty?

      Usuń
    2. Tak, myślę że tak, ale nie jestem w stanie powiedzieć kiedy to będzie ;)

      Usuń
    3. Pojawi się niedługo, ale to jest kolejny wieeeelki i gigantyczny temat...

      Usuń
  3. Znalazłem jaskinie i w mojej twierdzy pojawiły się grzyby do czego one służą

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiem że po czasie... ale może komuś się jeszcze przyda. Grzyby z jaskiń i jaskiniowy mech rozprzestrzeniają się po całej fortecy, chyba że podłogi zostaną wygładzone (smooth stone). Jedynym plusem grzybów jest to, że zwierzęta które normalnie należałoby hodować na powierzchni, bo potrzebują pastwisk, mogą teraz paść się na grzybie i mchu jaskiniowym ;)

      Usuń
  4. Świetna robota! Takiego poradnika szukałem od dawien dawna i dopiero teraz go znalałem, a pierwsze posty w 2012! Proszę o dalsze części.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się że ktoś uznaje tego bloga za przydatnego ;) Co do dalszych części to ogranicza mnie czas i, oczywiście, lenistwo, ale będą się pojawiać...

      Usuń
  5. Czekam na wiecej. Mam nadzieję, że wkrótce się pojawi jeszcze kilka wpisów, bo akurat zostały te tematy, o których nie mam najmniejszego pojęcia. Czekam z niecierpliwością. :>

    Xisoy

    OdpowiedzUsuń
  6. Wrzuciłbyś gdzieś tego save'a?

    OdpowiedzUsuń
  7. Również czekam na kolejne kroki.

    OdpowiedzUsuń
  8. Mam takie pytanie, stworzyłem depota, siedzą u mnie handlarze i czekają aż zacznę handlować. Itemy zaniesione, ale jest taki problem. Nadałem funkcję bokera dwarfowi o najlepszym skillu do tradingu ale pisze mi pod "z" że nie posiadam bokera?!. wat? pisze mi wszędzie że taki i taki jest bokerem. Zabrałęm mu wszystkie funkcje żęby nie robił żadnych pierdół tylko żeby handlował. no i nie mogę handlować. 34.11

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam taki problem... Mam bokera, są kupcy w depocie, itemy zaniesione, wszystko pięknie ładnie tylko nikt nie chce rozmawiać z handlarzami żebym mógł z nimi handlować. Mam taki problem z każdą wersją gry od 34 aż do 40 na różnych mapach. Co robię źle? Wyłączyłem nawet na jakiś czas wszystkie prace dla wszystkich żeby nic nie robili i nic. Olewają ich w depocie. Jest coś takiego może w opcjach fortecy że boker ma handlować czy jak?

      Usuń