piątek, 7 czerwca 2013

Poradnik Dwarf Fortress: część III, czyli ekran główny i podstawowa klawiszologia.

Dotarliśmy już do momentu w którym nasza karawana pojawiła się w wybranym przez nas miejscu. Zanim zaczniemy kopać i budować fortecę, szybko poznamy ekran główny, czyli miejsce w którym spędzimy większość czasu.

Lewy kwadrat to nasz podgląd tego, co dzieje się z krasnoludami, na nim powinniśmy się skupić. Środek to lista poleceń, a prawa część to mapa regionu, nad którą znajduje się wiadomość ile krasnych nic nie robi "Idlers". Jak widzimy, trafiliśmy na miejsce w którym jest dość dużo małych stawików i z południa na zachód biegnie strumień, północny-wschód to niewielkie wzniesienie (ta szara część). I tam niedługo się udamy w celu kopania. Ale najpierw proponuję wcisnąć klawisz TAB dwa razy, dzięki czemu powiększy się nam widok lokalny i zniknie mapa regionu, która nie będzie nam teraz potrzebna.

Od razu lepiej, prawda?

Klawisz F1 wyśrodkuje obraz i na miejscu w którym wylądowała nasza karawana. Strzałkami poruszamy się po lokalnej mapie, wciskając dodatkowo shift poruszamy się szybciej (działa to także w czasie zaznaczania i budowania/kopania).

Cały świat Dwarf Fortress składa się z sześcianów (to przejął z tej gry Minecraft), które ułożone są na sobie warstwami. Jednocześnie możemy mieć podgląd tylko jednej warstwy, przez co musimy się przez nie w jakiś sposób przenosić. Służą do tego klawisze < > czyli shift + , lub
> (warstwa w dół)
< (warstwa w górę)
Poziom na którym się aktualnie znajdujemy wyświetlany jest w prawym górnym rogu (cyfra) oraz graficznie w postaci tego niebiesko-brązowego pionowego paska.

Wróćmy jednak do naszego podglądu lokalnego. Chyba łatwo można zauważyć, że pojawiły się drzewka, krzaki, inne krzaki, trawy i tym podobne. Łatwo też rozpoznać zwierzęta i krasnoludy. Jeżeli jakaś postać miga i zmienia się w inną, oznacza to że obie stoją na tym samym kwadracie. Wciskając klawisz k możemy się rozejrzeć, w prawym okienku wyświetlą nam sie obiekty znajdujące się na danym polu. Klawiszami + i -
przewijamy zawsze listy w prawym oknie, tak samo jest tutaj. Na dole pokazują się proste dane: na zewnątrz/wewnątrz, nad ziemią/pod ziemią, ciemno/jasno. To ważne elementy kiedy np. sadzimy w danym punkcie rośliny potrzebujące światła. Z menu "rozglądania się" wychodzimy wciskając Esc. 

Spacja zatrzymuje i włącza upływ czasu.

Poszczególne polecenia z prawego menu będę opisywał w trakcie ich używania w grze, teraz jednak powiem o kilku z nich:
  • a - pokaże nam informacje o wydarzeniach (przybycie imigrantów, dokopanie się do nowego rodzaju skały, narodziny krasnala, stworzenie arcydzieła w którymś z warsztatów, zmiany pogody i pór roku itp.). 
  • - pozwala podejrzeć cywilizacje w okolicy
  • u - bardzo ważne, pozwala na obejrzenie listy mieszkańców, zwierząt domowych, dzikich stworzeń oraz listy osób zaginionych. Między listami poruszamy się strzałkami lewo-prawo. Dzieki temu szybko możemy zobaczyć co żyje w okolicy naszej fortecy (w moim przypadku rzeczka jest zamieszkana przez wydry i karpie). Wciśnięcie klawisza v przeniesie nas do szczegółowego opisu zwierzęcia.

  • v - pokaże nam jednostkę najbliżej kursora, jej umiejętności itp. 
  • n - pozwala na sprawdzenie stanowisk które są wolne i zarządzaniem nimi
  • z - bardzo ważne! pokazuje nam ilość krasnoludów każdego zawodu, wartość wytworzonych dóbr (o ile mamy brokera) a z górnego menu możemy obejrzeć zwierzęta (trening/rzeźnia), zarządzać co będzie gotowane, a co nie (ważne, np. popularne plump helmety po ugotowaniu nie zostawiają zarodników/nasion, a po stworzeniu z nich piwa zostawiają, dzięki czemu można je znowu zasiać), a także obejrzeć ilość materiałów i przedmiotów jakie posiadamy.

  • r - raporty, czyli wiadomości dotyczące walki. Jak wiadomo w Dwarf Fortress nie ma animacji, o poczynaniach krasnoludów i ich przeciwników dowiadujemy się z bardzo dokładnych opisów podejmowanych przez nie ataków. Wskaźnik o dostępnych nowych raportach pojawia się na lewym brzegu ekranu, u góry. Kolor zielony - polowanie, czerwony - walka, niebieski - sparingi.
  • esc - pozwala na zrobienie zapisu gry (zawsze kończy się to wyjściem do menu), zmianę kilku opcji oraz opuszczenie fortecy (abandon), które kończy naszą zabawę z daną fortecą. UWAGA: przy wychodzeniu z gry i wybraniu save, program może nie odpowiadać przez dłuższą chwilę. Nie przejmujcie się tym, tak już jest.
Skoro wiemy już co jest co na ekranie, potrafimy sprawdzić podstawowe rzeczy i obejrzeć najbliższe otoczenie, w następnej części zaczniemy kopać naszą fortecę.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz