wtorek, 11 czerwca 2013

Poradnik Dwarf Fortress: część VI, czyli ścinanie drzew i budowa warsztatów.

Jako że nasi górnicy zajmują się już nowymi pomieszczeniami, nie możemy pozwolić żeby reszta krasnoludów próżnowała. Powinniśmy zatrudnić drwala, bo drewno będzie nam bardzo szybko potrzebne, rozmontować wóz (bo już nigdy nie będzie nam potrzebny).

Zacznijmy od wozu. Wciskamy F1, wycentruje nam widok na miejscu naszego przybycia. Wciskamy klawisz q, następnie najeżdżamy znacznikiem w pobliże wozu, zacznie on migać, czyli będzie zaznaczony, a wtedy klawiszem x nakazujemy go rozmontować. Powinniśmy otrzymać następującą wiadomość w prawej części ekranu:


Po chwili krasnolud stolarz rozmontuje go, a dookoła pojawią się beczki i inne rzeczy, w moim przypadku węgiel, a także resztki wozu, czyli drewno.


Teraz zajmiemy się pozyskiwaniem tego ostatniego. Wciskamy d, a następnie i zaznaczamy fragment terenu na którym chcemy dokonać przycinki. Proponuję miejsce w pobliżu wejścia do naszej fortecy, ponieważ tam krasnoludy będą zanosić ścięte pniaki. Z jednego drzewa otrzymujemy jeden pniak, proste. Ciekawostką jest fakt, że każdy rodzaj drewna posiada inną gęstość, a co za tym idzie wagę. Nie ma to jednak większego wpływu na grę. Drewno się pali, nie można więc używać go do budowy niczego co będzie miało kontakt z ogniem/magmą. Jedynym wyjątkiem jest "drzewo-grzyb" o nazwie nether-cap, które można spotkać w głębokich naturalnych jaskiniach

Drewno będzie potrzebne przede wszystkim do wykonania łóżek dla naszych krasnali, bez których będą niezadowolone. Drewno jest potrzebne także do tworzenia kół wodnych (do napędzania maszynerii) oraz przekładni. Oprócz tego ma duże znaczenie w produkcji metali, mydła i nawożeniu pól. Jeżeli w okolicy znajduje się niewiele drzew, należy oszczędzać ten surowiec, ponieważ nowe rośliny rosną dość powoli, a dużo sprzętów można wykonać z kamienia, którego zawsze będziemy mieli nadmiar.

Zaznaczone do ścięcia drzewa zmieniają swoja ikonkę na czarno-brązową, a ścięte wyglądają jak kilka pniaków leżących na sobie:


Teraz zajmiemy się budową pierwszych warsztatów, ponieważ nasi górnicy skończyli pracę. (grając normalnie można to wszystko robić w dowolnej kolejności, a tak naprawdę jednocześnie, tylko na potrzeby tego poradnika tak wszystko po kolei przedstawiam :) )

Będziemy potrzebowali na początku:
  • mason's workshop (kamieniarz, wykona nam drzwi, stoły, trumny, które szybko się przydadzą, a także szafy, stojaki na broń, skrzynie i kocioły)
  • carpenter's workshop (stolarz, zbuduje nam z drewna stoły, beczki, klatki do łapania różnych stworzeń, a także broń treningową, taczki do przewożenia ciężkich rzeczy czy kule dla dwarfów poszkodowanych w walce czy wypadkach)
  • still (browar/gorzelnia/destylernia, czyli to, co krasnale lubią najbardziej, niezbędny warsztat, ponieważ krasnoludy sporo piją, a zapasy zabrane na czas podróży szybko się skończą)
  • mechanic's workshop (mechanizmy do wszelkiego rodzaju urządzeń, w tym pułapek oraz traction benches, czyli łóżka służące do rekonwalescencji połamanych krasnali)
  • craftsdwarf's workshop (rzemieślnik, bardzo ważny, bo wykonuje bardzo dużo przedmiotów, od kurników i uli, przez instrumenty muzyczne, zabawki i inne rzeczy przeznaczone na handel, po elementy zbroi z niektórych materiałów, bełty do kuszy, a także ozdabia przedmioty różnymi materiałami zwiększając znacznie ich wartość... wykonywanie craftów od początku gry jest dość istotne, ponieważ jest to najlepszy sposób na zdobycie środków na handel z karawanami)
Kuchnię oraz rzeźnię sobie na razie odpuścimy, bo krasnoludy mogą żywić się świeżymi grzybami, a w naszym składzie nie mamy jeszcze myśliwego, który zapewniłby stały dopływ zwierząt dla rzeźnika.

Aby zbudować workshop musimy wcisnąć klawisz b (jak buduj), następnie klawisz w (jak warsztat), a potem odpowiedni klawisz przypisany do danego warsztatu lub wybrać z prawej listy za pomocą klawiszy + i - i zatwierdzić wybór za pomocą enter. Pojawi nam się znacznik wielkości 3x3, za pomocą którego wybieramy miejsce na budowy i zatwierdzamy enterem. Tutaj kazałem wykonać wcześniej wymienione warsztaty za wyjątkiem browaru, ale o tym za chwilę.


Następnie pojawi się menu wyboru materiału z którego ma zostać zbudowany warsztat. Najlepiej wybrać najbliżej leżący rodzaj kamienia.


Po chwili krasnolud z potrzebną umiejętnością przytaszczy wybrany materiał i zacznie przygotowywać warsztat. Tutaj już zbudowane warsztaty.


Budowa browaru i kuchni to inna sprawa z tego względu, że musimy pomyśleć, czy lepiej jest zbudować je niedaleko farm i magazynów jedzenia i przy nich zbudować także magazyn na gotowe piwko i posiłki, czy też magazyn na gotowe zbudować blisko głównego miejsca spotkań krasnoludów, bo tam też będą jadły. A może kuchnia przez ścianę z jadalnią? Ja zdecydowałem się zbudować kuchnię i browar (na tę chwilę tylko browar) piętro pod farmami, razem z potrzebnymi magazynami. Dodatkowe trzecie miejsce wykopano na rzeźnika.


W tak zwanym międzyczasie, o ile posiadacie dwarfa z umiejętnością łowienia ryb bądź polowania, krasnolud zacznie zajmować się takową działalnością. Na razie nie ma jednak sensu się tym przejmować, są ważniejsze rzeczy na głowie niż czyszczenie ryb czy też przygotowywanie mięska. Jeżeli startujecie wg mojego poradnika, to jeden z krasnali zacznie łowić. Pierwsza fala imigrantów powinna przynieść ze sobą myśliwego, nie ma sensu na razie wyznaczać nowych prac krasnalom. (niedługo napiszę o tym, jak to się robi...)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz