wtorek, 11 czerwca 2013

Poradnik Dwarf Fortress: część V, czyli projektowanie pierwszej fortecy.

W tej części poradnika zajmiemy się planowaniem naszej fortecy,  a także przedstawię to, co należy wybudować jak najszybciej.

Musimy zagwarantować naszym krasnoludom pomieszczenia do mieszkania, wyposażone w co najmniej łóżko i drzwi, do tego miejsce w którym będą mogły jeść posiłki i się spotykać. Przydadzą się także farmy, na których rolnicy będą uprawiać grzyby i inne pyszności, kuchnie w których będzie to przetwarzane w posiłki (chociaż grzyby są jedzone również na surowo), a do tego browar/destylernia, bo dorfy wody raczej nie lubią. Ale żeby stworzyć łóżko, najpierw potrzebujemy stolarza, a jeszcze wcześniej kogoś, kto zetnie drzewo. I tak dalej, i tak dalej. O wojsku, hutnictwie i tym podobnych fanaberiach nawet nie wspominam na ten czas.

Dobrą zasadą jest stworzenie pomieszczeń służących do celów militarnych jak najwyżej i najbliżej wejścia, żeby łatwo było rozprawić się z najeźdźcami. Niżej mogą znajdować się pola uprawne, magazyny, warsztaty, a najniżej mieszkania dla krasnoludów (należy uważać na hałas, który jest generowany przez niektóre czynności, a który może przeszkadzać w spaniu czy też budzić krasnoludy, co powoduje niezadowolenia, a zły dorf to duży kłopot).

Zacznijmy więc od wybudowania pierwszego korytarza naszej twierdzy, a następnie miejsc na najważniejsze warsztaty w których produkowane będą potrzebne nam narzędzia i wyposażenie. Każdy warsztaty, czyli workshop wymaga pomieszczenie 3 na 3 kratki. Zbudujmy więc korytarz i kilka takich pomieszczeń.

(kręcąc kółkiem od myszki możemy przybliżać i oddalać widok)

Po drugiej stronie warsztatów wykujemy w skale duży magazyn "na wszystko". O magazynach popiszę niedługo.


Kilka poziomów wyżej, stworzymy pomieszczenie w którym nasz rolnik będzie hodował podziemne rośliny, głównie grzyby. Najlepiej jest zrobić to w warstwie gdzie jest soil/clay (a one tworzą warstwy zaraz przy powierzchni), ponieważ nie będziemy potrzebowali nawadniać pola żeby rozpocząć uprawę (nawadnianie bardzo często kończy się zalaniem fortecy, szczególnie kiedy chcemy być pomysłowi i użyć do tego rzeki albo jeziorka).


Kilka poziomów niżej stworzę pomieszczenie w którym każę zebrać się krasnalom żeby nie siedziały poza fortecą niepotrzebnie. Później przekształcę je w jadalnię oraz miejsce spotkań.


Poziom niżej znajdą się mieszkania, na początek w prostej formie grzebienia - długości 4 kratek. W sam raz na drzwi i łóżko. (później najważniejszych mieszkańców czeka przeprowadzka do ładniejszych apartamentów, otrzymają również więcej sprzętów)


Wyłączamy pauzę, górnicy zaczynają zabierać się za swoją robotę, a my zajmiemy się kolejną ważną sprawą czyli ścinaniem drzew. To co tutaj przedstawiłem to absolutne minimum i najprostsze wyjście. Wraz ze wzrostem umiejętności gracza, może on tworzyć najwymyślniejsze struktury i koncepcje rozbudowy twierdzy, ale wymaga to dobrego opanowania zasad i planowania.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz